Hinner Du andas?

Hur har Du det med andningen? Hinner Du andas de där långa djupa andetagen som du förmodligen vet är så bra för kroppen och psyket.

Idag när livet ofta “går i 120” och vi skall hinna med så mycket och ta in information och nyheter är det lätt att hamna i “disfunktionell andning” istället för “funktionell andning” vilket är det andningssätt som är bäst för oss. Andningens betydelse är underskattad! Andningen är grunden i livet. Det första vi gör när vi föds är att få igång andningen , som är starten till livet utanför livmodern. Det sista vi gör är att sluta andas. Alltså början och slutet på vårt liv på jorden! Vi andas ca 20.000 gånger/dag hela livet och kan många gånger ändå inte andas ordentligt! Andningen påverkar vår kropp, vårt sinne och vår hälsa fundamentalt.

I boken Andningen som helande kraft av Gunnel Minett skriver hon att ” Andningen har alltid stått i centrum för människans kroppsliga funktioner. Även om den moderna medicinen försöker skapa nya begrepp, har andningen traditionellt alltid avgjort om en människa varit levande eller död. Sedan åtusenden tillbaka har man känt till att andningen kan användas som ett redskap för människans mentala och fysiska utveckling. Man har lärt sig att använda andningen för att läka sig själv, för att förlänga livet, och för att uppnå andra medvetandenivåer. Andningen har också givits en andlig deimension.”

Vad Du än gör i Ditt liv; arbetar, är hemma med barn, är dagledig-pensionär eller arbetslös, hårt tränande idrottare, motionär eller inaktiv, är sjuk eller har någon fysisk eller psykisk nedsättning mm så har Du alltid nytta av att ta långa djupa andetag och hitta en andning som är funktionell, och som involverar dina andningsorgan på bästa sätt. Ja, det här är egentligen det viktigaste att göra varje dag för att bibehålla hälsan och även må bättre, få mer energi, öka blodcirkulationen och rena och rensa kroppen och “knoppen” på slaggprodukter.

Hur skall jag då andas för att få bästa möjliga effekt av min andning? Jo, Du skall använda alla Dina andningsorgan på bästa möjliga sätt. I Dina andningsorgan ingår diafragman (övre delen på magen, alldeles över naveln och in under bröstkorgen fram och bak), bröstkorgen, revbensmusklerna (intercostalerna), lungorna och luftvägarna, näsan och dess bihålor samt luftstrupen och luftrören som leder till dem.

En övning Du kan göra så ofta Du kan är att i vardagen sitta eller ligga en liten stund och fokusera på din andning. Försök känn hur den kommer in och ut i kroppen. Lägg hö hand på magens övre del och vänster hand med fingrarna uppåt på nyckelbenet och resten av handen på bröstkorgen. Andas in genom näsan och fyll magen(som en ballong), sedan bröstkorgen hela vägen upp till nyckelbenen, håll kvar och känn spänningen innan Du sedan andas ut genom näsan och låter bröstkorgen och magen sjunka ihop. Låt kroppen själv bestämma när det är dags att ta nästa andetag. OBS! Håll inte andan…Fortsätt så här utifrån hur lång tid Du har på Dig 1 – 30 minuter så ofta du kan. Kvällen brukar vara ett bra tillfälle och under dagen om Du tappar energi eller känner Dig stressad.

Ibland pga olika anledningar ex. sjukdomar, handikapp eller andra inskränkningar så kan detta vara delvis eller helt omöjligt. Du kan ändå alltid på något sätt fokusera och påverka Din andning genom regelbunden fokusering och träning.

Om Du tycker att det tar emot eller känns jobbigt i början eller om Du av och till känner obehag , så ta det lite lugnare med andetagen, försök att inte anstränga Dig för mycket utan slappna av in och ut så mycket Du kan!

Exempel på några Metoder att ta hjälp av för att utveckla sin andning är:

Muskulär Avslappningsträning, Mental träning, Meditation, YOGA, Massagebehandlingar, Olika kroppsterapier som frigörande andning, rosenterapi m fl samt motionsaktiviteter av olika slag.

Mitt hälsotips denna gång blir naturligtvis:

Försök öva på Djupa långa andetag så ofta Du kan. Du kommer bli förvånad över hur effektivt du kan påverka ditt sinnestillstånd bara genom att andas djupare och mer funktionellt!

Boktips:

Andningen som helande kraft – Gunnel Minett
Yoga för kvinnor – Karin Björkegren/Jones
Kraften bakom yoga – Ashtangayogans åtta delar enligt Sri K Pattabi Jois – Petri Räisänen

Till vi hörs igen, ANDAS för Livet och i livet så ofta Du kan!
Annika Blixt